Patrik Linde
Vem är du, Patrik?
Jag är politiskt aktiv i Härryda där jag har varit kommunalråd i 10 år för Socialdemokraterna. Jag kandiderar i detta val även till riksdagen.
Vilket yrke har du?
Jag är i grunden lärare. Det kan vara därför som utbildningsfrågor ligger mig varmt om hjärtat. Idag är jag kommunalråd på heltid och arbetar för mina kommuninvånares bästa.
Vad gör du när du inte håller på med politik?
De få stunder jag har över ägnar jag åt att umgås med min familj och försöker hinna med att följa Allsvenskan i fotboll.
Vad fick dig att bli socialdemokrat?
Jag växte upp i ett hem där det pratades mycket politik vid middagsbordet. Detta fick mig tidigt att engagera mig politisk i kampen för ett bättre samhälle för fler. Men det som gjorde att jag gav mig in i politiken på allvar var när jag insåg hur svårt det var för mig som ung att få tag på ett bra boende i Härryda kommun. Det var långa kötider till hyresrätter och omöjligt att finansiera ett köp av en bostadsrätt som nyanställd lärare. Ett problem som fortfarande måste lösas.
Varför är du politiker för Socialdemokraterna?
Det som gör att jag fortfarande vill vara kvar i politiken är kampen för det goda samhället. Jag vet att vår kommun skulle kunna vara så mycket bättre för fler, om Socialdemokraterna fick styra. Jag vet att vårt Härryda kan bättre. Det handlar om bättre skola där fler unga kommer in på gymnasiet. Det handlar om mindre barngrupper i förskolan för att stärka våra barns mående och det handlar om ett starkt föreningsliv där alla får en chans att passa in. Jag vet att detta bygger ett samhälle, det bygger det starkt och tryggt. Det är ett samhälle för alla. Ja, ett Härryda som kan bättre!
Vilket är din viktigaste valfråga?
Min viktigaste fråga är att bygga ett tryggt samhälle. Mitt viktigaste vallöfte är att göra allt som står i min makt för att våra skolor skall bli bättre och att fler barn skall ta sig vidare till fortsatta studier.

